Nije baš svaka obitelj sveta

Posted in Iz pomaqnute perspektive

Odmah na početku da raščistimo neke stvari, da znate na čemu ste. Meni se takozvani promotivni (i takozvano povučeni) spot za Zagreb Pride 2012. – sviđa. Ne vidim u njemu ništa sporno i mislim da ga nije trebalo povlačiti. Isto tako, mislim da uz njega nije trebalo objaviti „upute za upotrebu“ u kojima piše što film zapravo prikazuje.

Svatko ima pravo na to da odgledano doživi na svoj način.

A ne na način Drage Pilsela. 

Tako ja u paljenju Barbie i Kena ne vidim da pripadnici/ice gej zajednice žarko žele zapaliti svaki heteroseksualni par. Kao prvo, tih je lutaka bilo više a samo ih je dvoje gorjelo zajedno, u zagrljaju; kako znamo da ostali/e nisu bili gej? Kao drugo, djevojčica je problem imala s preoblačenjem Kena u žensku odjeću, što bi više upućivalo na nevolje s rodom nego na one sa seksualnom orijentacijom. Stoga bi se dalo zaključiti da je ona zapravo zapalila ono što je nepomirljivo s obitelji u kojoj ona živi, a to je rodna normativnost. U stilu: je.eš ove rodno rigidne jedinke, moja obitelj je ono pravo.

Zatim, u djevojčici koja u filmu u snu pali lutke (može li išta biti udaljenije od stvarnosti, osim da se u filmu prikazuje san unutar sna unutar sna...?) ne vidim pomahnitalu piromanku koja je u misiji da „pročisti“ svijet od svih koji/e ne liče na njezine roditelje (!?). Koje li samodopadnosti i deluzije heterodušebrižnika/ica koji/e u Barbie i Kenu vide realne osobe! Jesu li se oni/e ikad osvrnuli/e oko sebe i vidjeli/e kako izgledaju stvarni ljudi? Zar su se pogledali/e u ogledalo i vidjeli/e Kena? Barbie? Zaista?

E pa zašto onda dijete spaljuje svoje igračke? Zar ih nije mogla jednostavno baciti u smeće? Doduše, mogla ih je i raskomadati, što bi mene osobno više uznemirilo, ali ne bih to nužno smatrala dokazom da sve djevojčice u svim queer obiteljima žele raskomadati svoje heteronormativne lutke i, po analogiji, heteroseksualne parove. Spaljivanje je ritual koji presijeca sve veze s prošlošću (zašto bismo inače spaljivali/e pisma bivših dečki/cura?), pa se djevojčica u spotu (koja na određenoj razini interpretacije predstavlja budućnost) rješava heteronormativnosti. To se ne bi postiglo bacanjem u smeće jer stvari bačene u smeće ne nestaju, već i dalje postoje, iako na nekom drugom mjestu.

Što se tiče zamjerki na previše „heteroseksualan“ odnos dvije odrasle osobe u spotu, rodna je tematika složenija od pukog preslikavanja odnosa žensko-muško ili mama-tata. No, poanta bi trebala biti da je SVAKA obitelj sveta, pa to onda uključuje i onu koja (gle užasa!) u svom domu ima Ikein namještaj i pije Vindijino mlijeko, neovisno o orijentacijama i identitetima njezinih članova/ica. Gdje piše da bi queer obitelj trebala sve raditi obrnuto od „malograđanskih“ obitelji, npr. imati vlastoručno izrađeni namještaj i piti pivo za doručak, da bi mogla zaslužiti etiketu „queer“? Pa ne govorimo o obitelji Addams, zaboga! Govorimo o RAZNIM obiteljima, koje dolaze u različitim oblicima i  veličinama i sve bi trebale biti ravnopravne, bez obzira na to žele li dekonstruirati heteronormativnu matricu ili je potvrditi. Svaka ta obitelj treba imati jednaka prava i svaku treba zaštititi.

O zgroženosti dlakavim pazusima mogu reći samo ovo: ljepota je u oku osobe koja promatra, a u oku ove promatračice transrodne su osobe prekrasne. I zbog toga mi je žao što je spot povučen jer je propuštena prilika da se i široj javnosti i pripadnicima/icama seksualnih manjina (posebno onima kojima nije jasno zašto je u spotu baš MORALA biti transrodna osoba umjesto dvije LIJEPE lezbijke ili dva ZGODNA geja) pokaže i dokaže da su i transrodne osobe tu i da su jednako vrijedne kao i sve druge te da su i njihova prava jednako vrijedna borbe.

Što se onda, na koncu, može zaključiti iz reakcija na spot i njegovo posljedično povlačenje?  Svatko će (nadam se) imati svoje zaključke, a ja ću ponuditi samo neke: da u 21. stoljeću u Hrvatskoj svaka obitelj NIJE sveta (a posebno to nije ova filmska, koja je istovremeno nedovoljno heteronormativna i previše heteronormativna, nedovoljno queer i previše queer, premalo L, a previše T, previše morbidna i disfunkcionalna, previše svakodnevna i obična); da ni društvo u cjelini a ni LGBTIQ zajednica nisu spremni na queer sadržaje; da T u LGBTIQ nije baš shvaćeno ni prihvaćeno.

No dobro, to zapravo i nije neka novost. Ali popuštanje pred nerazumijevanjem, neslaganjem i neznanjem, pa makar i iz opravdanih razloga, ipak ostavlja gorak okus u ustima. I tjera nas da se zapitamo što će sljedeće trebati žrtvovati u borbi za jednaka prava.

Yours Modest(l)y

Lori

Lezbijska organizacija Rijeka "LORI" osnovana je 19. listopada 2000.g.
Cilj udruge je informiranje i ...

više o lori

Volontiranje

Organizacija koja cijeni svoje volontere i volonteri koji cijene sebe i svoj rad su ključni element uspješnog partnerstva.

priključi se

Podržite nas

Podrška, informacije, savjetovanje.

Podržite LORI

Kontakt

Janeza Trdine 7/IV, 51000  Rijeka
+385 (0)51 212 186
+385 (0)91 593 4133
+385 (0)91 493 4133
loricure@yahoo.com

Copyright © 2010 LORI, All Rights Reserved